Aby nauczyć się pisać tak, by po kilku latach można było pisanie zautomatyzować, niezbędne są:

– Prawidłowa pozycja przy pisaniu- nogi oparte o podłogę lub odpowiednią podpórkę, blat biurka na wysokości klatki piersiowej, przedramiona obu rąk położone na blacie- zapobiegają garbieniu się i przechylaniu na bok- jedna ręka pisze a druga przytrzymuje zeszyt lub go przesuwa. Wszystko to sprzyja odciążeniu mięśni piszącej ręki. Światło powinno padać z lewej strony, by maluch nie zacieniał sobie pisanego tekstu.

Prawidłowy sposób trzymania narzędzi do pisania, np: ołówka środkowy podpiera narzędzie , –dziecko powinno trzymać je w palcach pierwszym i drugim a opierać je o palec trzeci. Chwyt trzema palcami jest odpowiednio mocny – środkowy podpiera narzędzie, natomiast dwa pozostałe kierują jego ruchem.

Odpowiedni kierunek pisania-wszystkie pionowe kreski należy pisać w kierunku od góry do dołu, kreski poziome – od strony lewej do prawej, natomiast owale od prawej do lewej. Taki kierunek umożliwia łatwe łączenie liter ze sobą, a w efekcie ćwiczeń- automatyzację pisania.

Pisanie i czytaniepolega na przepisywaniu dźwięków mowy ludzkiej(głoskom) odpowiednich symboli graficznych- liter i cyfr. Intonacji naszej mowy i przejawom emocji w głosie także przypisujemy pewne symbole graficzne ( wykrzykniki, znaki zapytania, myślniki, kropki, przecinki . Przerwy między elementami naszych wypowiedzi- słowami- oznaczamy odstępami między wyrazami.

Aby nauczyć się czytać i pisać, należy poznać litery, ich kształt, różnice między nimi oraz odpowiednie znaki. Dzieje się to wszystko dzięki spostrzeganiu wzrokowemu i pamięci wzrokowej. Należy też zapamiętać, jakie dźwięki ( głoski) odpowiadają poszczególnym literom, oraz przyswoić sobie ich kolejność- jest to postrzeganie słuchowe i pamięć słuchowa. Zrozumienie że symbolem głoski jest litera,( i to nie wszystko jaka), – to myślenie.

Spostrzeganie i rozpoznawanie figur geometrycznych:

3-latek rozpoznaje koło, kwadrat, trójkąt, a próbuje narysować wg wzoru koło i krzyżyk;

4-latek rozpoznaje dodatkowo prostokąt, owal, sześciokąt, trapez, a rysuje wg wzoru kwadrat i znak x;

-5-latek rozpoznaje większość figur i potrafi narysować prostokąt, romb oraz trójkąt;

-6-latek rozpoznaje wszystkie figury geometryczne, a patrząc na wzór, potrafi narysować trapez i romb.

 

Objawy ryzyka dyslekcji typu wzrokowego w wieku przedszkolnym.

Dziecko nie lubi oglądać książeczek– nie skupia się przy nich, bo nie rozumie treści obrazków (pomagamy: proste obrazki, mało szczegółów, wskazujemy palcem i omawiamy z dzieckiem- pracujemy krótko).

Dziecko w sposób prymitywny opowiada o obrazkach– nie lubi i unika opowiadania, poza tym jest gadatliwe; pomagamy: zadajemy odpowiednie pytania, które pomagają zauważyć na obrazku istotne rzeczy i o nich opowiedzieć).

Dziecko, które lubi bawić się klockami, unika za wszelką cenę układania klocków wg wzoru.

Nie lubi i unika układania puzzli.

Niezbyt długo ogląda TV– męczy się i szybko nudzi.

Dziecko ma kłopoty z rozpoznawaniem figur geometrycznych i ich odwzorowywaniem, szczególnie tych skomplikowanych- źle dokonuje analizy i syntezy wzrokowej.

Mimo powtarzania nie może zapamiętać kształtu liter i cyfr, myli je i zapomina- ma obniżoną znacznie w tym zakresie pamięć wzrokową.

Propozycje zabaw usprawniających spostrzeganie wzrokowe

Rysowanie palcem. Dziecko odwzorowuje różne kształty, rysując je palcem na kaszy (piasku) rozsypanej na tacy.

Wylepianie i rysowanie. Dziecko wylepia plasteliną kształty geometryczne narysowane przez nas na kartonie, obramowuje je patyczkami i rysuje je na kartce. Wylepioną figurę dzieli na części rysując linie plastikowym nożem. Następnie linie te rysuje kolorową kredką na kształcie narysowanym uprzednio na kartce.

Składanie pociętych na części pocztówek. Stopniujemy trudność, przecinając pocztówki na dwie, a potem na trzy i cztery części. Najpierw tniemy po liniach poziomych i pionowych, następnie ukośnych, falistych. Dziecko może złożoną pocztówkę przykleić na karton.

Układanie mozaiki wg wzoru. W sklepach można kupić klocki typu mozaiki, do których dołączone są wzory o różnym stopniu trudności- jest to jedna z najbardziej kształcących spostrzeganie wzrokowe zabawek.

Gotowe zabawki typu: patyczaki, klocki Lego, puzzle układane wg wzoru i wiele innych.

”Czego brakuje na rysunku?”, ,,Znajdź drugi taki sam”, ,,Czym różnią się te obrazki”- wiele innych w gotowych materiałach do kupienia w sklepach.

„Gdzie schowały się literki?”– rozsypana literowa, której dziecko ma znaleźć wskazaną literę lub cyfrę; zakreślanie w książeczce literki. Ważną rzeczą jest opowiadanie, jak literka wygląda.

„Dorysuj takie same”. Dorosły rysuje dziecku, np. motyla, ozdabiając skrzydła tylko z jednej strony; dziecko ma powtórzyć ten sam wzór z drugiej strony motyla itp.

Układanie kompozycji z różnych figur geometrycznych i z różnych drobnych elementów. Dorosły układa kompozycje, a dziecko odtwarza je z różnych porozrzucanych elementów.

Źródło: Wychowanie w przedszkolu nr 9/2013

Dorota Anioł